IL SITO UFFICIALE

Notizie ed eventi

La nuova banconota da €10 - Breve intervista a Ton Roos, Direttore presso la Direzione Banconote della BCE

2 giugno 2014, Francoforte sul Meno, Germania

Come procedono i preparativi per l’introduzione del nuovo biglietto da €10 a settembre?
Ton Roos: introdurremo la nuova banconota da €10 il prossimo 23 settembre. Questo evento fa parte del nostro costante impegno a proteggere i biglietti in euro dal rischio di falsificazione e assicurare che 334 milioni di cittadini nell’intera area dell’euro continuino ad avere fiducia nella loro moneta.

Guardiamo con soddisfazione a quanto realizzato finora da tutte le parti coinvolte e confidiamo che l’entrata in circolazione della nuova banconota avverrà senza inconvenienti. Si tratta di un’operazione complessa, tuttavia fin dalla fase di sviluppo abbiamo collaborato strettamente con i principali soggetti interessati, fra i quali i produttori e i fornitori di apparecchiature per il trattamento delle banconote, i fabbricanti e i gestori di distributori automatici, le società di trasporto valori e tutte le altre categorie che per motivi professionali operano con il contante.

Sappiamo che stanno lavorando intensamente ai preparativi per l’introduzione del nuovo biglietto e che faranno quanto necessario per adeguare in tempo utile le apparecchiature, affinché accettino la nuova banconota.

Lo scorso anno sono insorte alcune difficoltà con il nuovo biglietto da €5. Quali misure hanno preso la BCE e le banche centrali nazionali per evitare che tale situazione si ripeta?
Certo, siamo ben consapevoli che l’anno scorso sono emerse difficoltà in alcuni paesi a causa dei ritardi nell’aggiornamento delle apparecchiature, affinché fossero compatibili con il nuovo biglietto da €5. Ritengo che tutti abbiamo imparato da questa esperienza. Per la nuova banconota da €10 abbiamo iniziato a collaborare con i produttori e i gestori in una fase più precoce e ancor più strettamente, assistendoli nell’individuare gli interventi da attuare e offrendo loro il supporto necessario.
Ad esempio, per la banconota da €10 abbiamo varato il programma di test in loco con notevole anticipo, per dare a tutti gli interessati più tempo per l’adeguamento delle apparecchiature. Inoltre, abbiamo semplificato molto il prestito dei biglietti presso le banche centrali nazionali, rendendo maggiormente flessibili i termini relativi alle garanzie e alla sicurezza.

Quali altre misure i produttori e i gestori delle apparecchiature per il trattamento delle banconote potrebbero o dovrebbero attuare prima dell’introduzione del nuovo biglietto?
Confidiamo che la maggioranza dei produttori e gestori stia già prendendo le misure opportune. Dal canto nostro, offriremo tutta l’assistenza possibile sia presso la BCE che presso le banche centrali nazionali. Nondimeno, i produttori e i gestori sono consapevoli che alla fine spetta a loro non deludere la clientela, verificando che ogni apparecchiatura e dispositivo sia in grado di trattare prima possibile la nuova banconota da €10. È facile ottenere in prestito i nuovi biglietti prima dell’emissione e chiunque ne abbia necessità può contattare la BCE oppure direttamente la banca centrale nazionale del relativo paese.

Banca centrale europea
Direzione Generale Comunicazione e servizi linguistici
Kaiserstrasse 29, 60311 Frankfurt am Main, Germany
Tel. +49 69 1344 7455
E-mail: info@ecb.europa.eu | Internet: http://www.ecb.europa.eu | Contatti per i media

La riproduzione è consentita purché venga citata la fonte

ACCESS TO MY ACCOUNT

Forgotten your password?

*Required data

Create an account

Feedback form

Feedback form for the download of materials

Please let us know how you intend to distribute our materials.

A confirmation of the availability of the publications requested will be sent to the name and address indicated in your account. If you would like to send the publications to another address, please indicate this below.

* Required data
** The publications are available free of charge from the ECB as long as stocks last.

Feedback form

Feedback form for the download of materials

Please let us know how you intend to distribute our materials.

* Required data

TERMS AND CONDITIONS

LETTER OF INTENT

We wish to use the electronic media and/or print media produced by the European Central Bank (ECB) to disseminate it further. We declare that:
1. Any information or materials received from the ECB will be used for information purposes only.
2. We will not use the “€ OUR MONEY” logo for purposes that could be detrimental to the euro nor for commercial or advertising purposes, and we will adhere to the style guidelines provided in the partnership kit.
3. Any electronic materials, pictures, files or documents provided by the ECB will remain its sole property. The ECB will reserve its or third-party copyrights. We will not pass any information or materials received from the ECB to any third party, except for production purposes.
4. Should we use the original master files of materials prepared by the ECB, we will preserve the integrity of the text.
5. We pledge to follow the reproduction rules for euro banknotes and coins as published in the Official Journal of the European Union and available on the ECB’s website at www.ecb.europa.eu/euro/html/reproduction.en.html
6. If we use electronic media online, we will include a link to www.new-euro-banknotes.eu and we will inform the ECB where the material has been used. We will inform ECB of the material used and will forward the links.
7. If we wish to distribute ECB materials, we understand that the stocks are limited. We will inform the ECB of the number of copies distributed, the means of distribution as well as the target groups.
On behalf of the company/institution mentioned above, we declare that we will refrain from using any materials either in printed or electronic form provided by the ECB until our membership of the Partnership Programme has been confirmed.
We will be liable for any damages incurred by the ECB should we not act in accordance with this Letter of Intent.
We also understand that the ECB reserves the right to terminate our membership at any time.

DISCLAIMER

This privacy notice is made on behalf of the European Central Bank (ECB) and applies to Havas 360, its sub-contractors and all central banks referred to as data processors below.
When you fill in the form on the website http://www.new-euro-banknotes.eu/, we collect personal information directly from you in order to provide you with information on euro banknotes. Your data will be used only for that purpose. You cannot receive information if you do not complete the form.
We keep information on your activity with us and delete it after three years of inactivity. We are committed to ensuring that your information is secure. In order to prevent unauthorised access or disclosure, we have put in place physical, electronic and managerial procedures to safeguard and secure the information we collect online.
We use this personal information to deal with your request(s), manage your account and offer you other ECB publications.
We disclose this information to our sub-contractor CetSI and on a need-to-know basis to the relevant data processors.

A. Your choices

1) You have the right to see the information that we have about you and to get mistakes corrected by contacting Havas 360;
2) You have the right to delete your account with Havas 360.

B. Important

Your information is protected by European Union law. National data protection laws apply in relation to the technical and organisational security measures to be applied by the data processors mentioned below, unless the data processor is the ECB. Contact details for the European Data Protection Supervisor can be found at http://ec.europa.eu/justice/data-protection/bodies/supervisor/index_en.htm.

C. How to reach us

C.2.2 Data processor for Member States and third countries

See data controller.

D. Final provisions

Data controllers may change this privacy notice from time to time by updating this page. You should check this page occasionally to ensure that you are satisfied with any changes. This privacy notice is effective from 22 November 2013.

you have to accept conditions

THE SERIES €20