IL SITO UFFICIALE

Notizie ed eventi

LA BANCONOTA DA €5 DELLA SERIE “EUROPA” ENTRA IN CIRCOLAZIONE IL 2 MAGGIO 2013

30/04/2013

L’Eurosistema, formato dalla Banca centrale europea (BCE) e dalle banche centrali nazionali dei paesi dell’area dell’euro, ha ultimato i preparativi per l’introduzione della nuova banconota da €5, la prima della serie dedicata a Europa. La nuova banconota sarà immessa in circolazione attraverso i canali tradizionali, ossia sportelli bancari e dispositivi automatici ATM (Bancomat) in tutta l’area dell’euro a partire dal 2 maggio 2013. I biglietti da €5 della prima serie continueranno a circolare insieme alle nuove banconote, ma saranno gradualmente ritirati dalla circolazione. La data in cui cesseranno di avere corso legale sarà annunciata con largo anticipo. Anche dopo tale data manterranno il proprio valore a tempo indeterminato e potranno essere cambiati in qualsiasi momento presso le banche centrali nazionali dei paesi dell’area dell’euro.

La banconota da €5 della serie “Europa” è il risultato dei progressi tecnologici realizzati in questo settore dopo l’introduzione della prima serie, oltre dieci anni fa. Nella banconota sono state integrate alcune caratteristiche di sicurezza nuove e avanzate. La filigrana e l’ologramma recano il ritratto di Europa, figura della mitologia greca da cui la serie prende il nome. Il “numero verde smeraldo”, l’elemento più evidente, cambia colore passando dal verde smeraldo al blu scuro e produce l’effetto di una luce che si sposta in senso verticale. Sui margini destro e sinistro sono percepibili dei trattini in rilievo che agevolano il riconoscimento del biglietto, soprattutto per le persone con problemi visivi. Tali caratteristiche di sicurezza, poste sul fronte della nuova banconota, possono essere verificate con facilità applicando il metodo “toccare, guardare, muovere” e saranno prevedibilmente integrate in tutti i biglietti della serie “Europa”.

Per accrescere la consapevolezza dei cittadini riguardo alla nuova banconota è stato prodotto il filmato “L’euro. La nostra moneta”. Il video è disponibile, insieme ad altre informazioni più generali sui biglietti in euro, in 22 lingue ufficiali dell’Unione europea nel sito Internet della BCE e nel sito “nuovovoltoeuro”.

Banca centrale europea
Direzione Generale Comunicazione e servizi linguistici, Divisione Stampa e informazione
Kaiserstrasse 29, D-60311 Frankfurt am Main
Tel. +49 69 1344 7455, Fax +49 69 1344 7404
Internet: http://www.ecb.europa.eu

La riproduzione è consentita purché venga citata la fonte.

ACCESS TO MY ACCOUNT

Forgotten your password?

*Required data

Create an account

Feedback form

Feedback form for the download of materials

Please let us know how you intend to distribute our materials.

A confirmation of the availability of the publications requested will be sent to the name and address indicated in your account. If you would like to send the publications to another address, please indicate this below.

* Required data
** The publications are available free of charge from the ECB as long as stocks last.

Feedback form

Feedback form for the download of materials

Please let us know how you intend to distribute our materials.

* Required data

TERMS AND CONDITIONS

LETTER OF INTENT

We wish to use the electronic media and/or print media produced by the European Central Bank (ECB) to disseminate it further. We declare that:
1. Any information or materials received from the ECB will be used for information purposes only.
2. We will not use the “€ OUR MONEY” logo for purposes that could be detrimental to the euro nor for commercial or advertising purposes, and we will adhere to the style guidelines provided in the partnership kit.
3. Any electronic materials, pictures, files or documents provided by the ECB will remain its sole property. The ECB will reserve its or third-party copyrights. We will not pass any information or materials received from the ECB to any third party, except for production purposes.
4. Should we use the original master files of materials prepared by the ECB, we will preserve the integrity of the text.
5. We pledge to follow the reproduction rules for euro banknotes and coins as published in the Official Journal of the European Union and available on the ECB’s website at www.ecb.europa.eu/euro/html/reproduction.en.html
6. If we use electronic media online, we will include a link to www.new-euro-banknotes.eu and we will inform the ECB where the material has been used. We will inform ECB of the material used and will forward the links.
7. If we wish to distribute ECB materials, we understand that the stocks are limited. We will inform the ECB of the number of copies distributed, the means of distribution as well as the target groups.
On behalf of the company/institution mentioned above, we declare that we will refrain from using any materials either in printed or electronic form provided by the ECB until our membership of the Partnership Programme has been confirmed.
We will be liable for any damages incurred by the ECB should we not act in accordance with this Letter of Intent.
We also understand that the ECB reserves the right to terminate our membership at any time.

DISCLAIMER

This privacy notice is made on behalf of the European Central Bank (ECB) and applies to Havas 360, its sub-contractors and all central banks referred to as data processors below.
When you fill in the form on the website http://www.new-euro-banknotes.eu/, we collect personal information directly from you in order to provide you with information on euro banknotes. Your data will be used only for that purpose. You cannot receive information if you do not complete the form.
We keep information on your activity with us and delete it after three years of inactivity. We are committed to ensuring that your information is secure. In order to prevent unauthorised access or disclosure, we have put in place physical, electronic and managerial procedures to safeguard and secure the information we collect online.
We use this personal information to deal with your request(s), manage your account and offer you other ECB publications.
We disclose this information to our sub-contractor CetSI and on a need-to-know basis to the relevant data processors.

A. Your choices

1) You have the right to see the information that we have about you and to get mistakes corrected by contacting Havas 360;
2) You have the right to delete your account with Havas 360.

B. Important

Your information is protected by European Union law. National data protection laws apply in relation to the technical and organisational security measures to be applied by the data processors mentioned below, unless the data processor is the ECB. Contact details for the European Data Protection Supervisor can be found at http://ec.europa.eu/justice/data-protection/bodies/supervisor/index_en.htm.

C. How to reach us

C.2.2 Data processor for Member States and third countries

See data controller.

D. Final provisions

Data controllers may change this privacy notice from time to time by updating this page. You should check this page occasionally to ensure that you are satisfied with any changes. This privacy notice is effective from 22 November 2013.

you have to accept conditions

THE SERIES €20